Dos fets han fet prendre al Tsahal la decisió de substituir els tancs destinats a la frontera amb Gaza per Merkava Mark IV equipats amb un sistema de protecció actiu nomenat com a Meil Ruaj (Windbreaker o Trencavents): Un tanc israelià patís danys importants quan uns palestins van atacar-los amb míssils. Els soldats israelians van sortir il·lesos però el tanc va patir danys. Els informes d’Intel·ligència adverteixen de l’augment de l’amenaça d’atacs palestins amb míssils antitanc subministrats pel règim iranià. Aquest sistema equipa els tancs del novè batalló que són del model Merkava Mark IV, ha sigut desenvolupat per les Indústries Rafael, i és capaç d’aturar qualsevol amenaça antitanc. Hamàs posseeix centenars de míssils de divers tipus i sofisticació, des de RPG fins a míssils avançats. Israel va prendre la decisió de millorar els sistemes de defensa dels tancs arran del gran nombre de tancs danyats durant la Segona Guerra del Líban a causa de l’ús massiu de míssils emprats pel grup terrorista xiita Hezbolà. Malgrat tot, sembla que tot el procés de millora dels tancs ha sofert endarreriments i que encara s’allargarà un temps més fins que Israel tingui un nombre important dels batallons de tancs equipats.
Merkava – Dades tècniques
Tipus: Carro de combat
País d’origen: Israel
Història de servei: En servei des de 1978–present
Operadors Forces de Defensa d’Israel
Guerres Guerra del Líban de 1982, Conflicte al sud del Líban, Guerra del Líban de 2006, Primera Intifada, Segona Intifada, Guerra de Gaza
Història de producció
Fabricant Mantak (Merkava Tank Office)
Cost per unitat 4,5-5 milions de US $ (el 2006)
Produït 1974–present
Quantitat produïdaMark I: 250
Mark II: 580
Mark III: 780
Mark IV: 320 (9-2010, altres 300 en producció)
Especificacions
Pes 65 t
Longitud 9,04 m en total
7,6 m sense canó
Amplada 3,72 m (sense faldons)
Alçada 2,66 m (sostre de la torreta)
Alçada sobre el terra 45 cm
Tripulació:
4 (comandant, artiller, carregador i conductor)Blindatge:
1.500 mm en aliatge composta de ceràmica laminada–acer–níquel i disseny modular
Armes:Arma primària Merkava I II: canó d’ànima estriada M68 de 105 mm
Merkava III: canó d’ànima llisa MG251 de 120 mm
Merkava IV: canó d’ànima llisa MG253 de 120 mm
48 projectils i capaç de disparar míssils LAHAT
Arma secundària 1 × metralladora M2 de 12,7 mm
2 × metralladores FN MAG de 7,62 mm
1 × morter de 60 mm intern
12 × granades de fum
Motor
MTU MT883, turbo
dièsel: 1.500 HP (1.119 KW)
Relació potència / pes:
23 HP / t
Velocitat màxima: 64 km / h en
carretera, 55 km / h camp a través
Capacitat de combustible: 1.400 litres
Autonomia: 500 km
Transmissió:
Renk RK 325
Rodatge: Cadenes amb 6 rodes de rodatge a
cada costat
Suspensió: Molles helicoïdals
Israel modificarà els seus tancs per protegir-los millor
126 Desembre 2010 per yeagov
El Tzáhal no diu tancs, els anomena “carros” i des del primer Merkava / carro, hi ha hagut una sèrie en desenvolupament, l’últim és el Merkava IV, entenc que els altres estan en el seu museu.
Els Merkava són part de la producció israeliana d’armament. Crec que és interessant conèixer l’evolució d’aquests carros, que en el seu disseny sempre van tractar d’optimitzar la protecció i la supervivència de la tripulació, així com la reducció del temps de reparació dels danys que pugui rebre en combat. Per construir-es van utilitzar tècniques de blindatge espaiat i dissenys modulars de substitució ràpida. Van ser eliminant els materials inflamables en el compartiment de la tripulació, el disseny modular fa possible reparar en combat, van adaptant els motors i millorant la velocitat perquè al principi eren molt lents.
La més recent versió el Merkava IV reemplaça Magach (M60 Patton) i als Centurió britànics. En tots els dissenys anteriors sempre es parlava amb els seus tripulants per a realitzar les millores però en aquesta última versió no es va fer així ja que va ser dissenyat per enginyers. Té un blindatge de xapes de BLAZER, similar al de l’anterior carro, i un motor (proveït per la divisió de motors per a la defensa de General Dynamics), de 1500 HP i una nova versió del canó de disseny local M251, (que permet el tret de míssils LAHAT), l’han posat a l’avantguarda dels tancs occidentals.
Els israelians han desenvolupat tota una família de vehicles VCI sobre carros de combat, als quals prèviament han desmuntat la torreta i en què la barcassa ha estat modificada per transportar infanteria o paracaigudistes. El més modern d’aquesta llarga família el denominat Namer (lleopard) que es deriva del Merkava 4 i s’utilitza per transportar a la Infanteria de l’Tzahal (és com s’anomena en hebreu a la força terrestre de la FDI) a l’àrea de combat amb la mateixa seguretat amb què compten els carristes.